Headlines News :
Home » » Teknologi ICT didalam percetakan

Teknologi ICT didalam percetakan

Written By Musrin Salila on Selasa, 23 Agustus 2011 | 22.11


Teknologi bukan sahaja telah mengubah proses berkomunikasi secara elektronik, ianya juga telah mengubah dan membantu proses penghasilan bahan bercetak. Walaupun kebanyakaan maklumat telahpun dikongsikan secara elektronik namun perkongsian maklumat secara cetakan masih menjadi perantaraan pilihan masyarakat semasa.
Kita tidak banyak memikirkan mengenai teknologi semasa cetakan, sebenarnya teknologi percetakan telahpun melalui perubahan drastik sejak 20 tahun yang lampau. Sebenarnya sektor percetakan amat bergantung kepada teknologi seperti mana penghasilan perkongsian maklumat didalam sektor-sektor yang lain.
Tidak banyak pengguna mengetahui berkenaan tahap pengunaan teknologi canggih yang diperlukan untuk menghasilkan sekeping bahan bercetak. Tahap pemahaman teknologi untuk pekerja yang berkerja didalam sektor percetakan adalah amat tinggi seperti juga pekerja didalam sektor multimedia dalan penghasilan laman web.
Sebelum seseorang boleh menghasilkan terdapat bebrapa konsep yang perlu difahami. Konsep yang pertama adalah mengenai Spektrum Warna. Ini penting kerana jumlah warna yang boleh disimpan didalam sesuatu media bergantung kepada besarnya spektrum yang dimiliki oleh media tersebut.
Kita mungkin perasaan dimana gambar yang diambil dengan kamera tidak seindah gambar yang dilihat oleh mata kita, dan gambar yang dipaparkan diskrin monitor tidak seindah gambar yang dipaparkan dikamera digital.
Seterusnya apabila gambar dicetak ianya tidak seindah gambar yang dipaparkan di skrin monitor.
Penurunan kualiti gambar ini apabila dipaparkan diplatform yang berlainan adalah disebabkan spektrum warna yang boleh digunakan adalah berkurangan.

Picture 7.png
Teknik pemaparan imej diskrin mengunakan kaedah RGB Red-Green-Blue. Tetapi teknik percetakan tidak mengunakan RGB tetapi mengunakan teknik CMYK - CYAN-MAGENTA-YELLOW-BLACK.
Picture 4.png
Proses pengubahan warna dari satu platform kepada platform yang lain ini perlu dilakukan dengan teliti dan supaya tahap maklumat yang dipindahkan adalah semaksima yang boleh.

Picture 5.png

Picture 6.png
Share this article :

0 komentar:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Support : Creating Website | MusrinSalila Template | Galeri Tinangkung
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2012. Galeri Tinangkung - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by MusrinSalila Template