Headlines News :
Home » » KHOTBAH RASULULLAH SAW DI ARAFAT PADA HAJI WADA 9 DZULHIJJAH-10 H

KHOTBAH RASULULLAH SAW DI ARAFAT PADA HAJI WADA 9 DZULHIJJAH-10 H

Written By Musrin Salila on Jumat, 09 April 2010 | 08.49

"Wahai Muslim! Dengarkanlah kepada saya dengan bersungguh-sungguh. Ini mungkin kali terakhir untuk saya bersama dengan kamu, dan mungkin saya tidak akan hidup untuk melakukan haji sekali lagi.

Tuhan adalah Esa dan tiada sekutu bagiNya. Jangan sekutukan sesiapa atau apa saja denganNya. Sembahlah Dia, takutlah kepadaNya, Taatilah Dia, patuhlah kepadaNya dan cintalah Dia. Jangan tinggalkan shalat kamu yang wajib. Berpuasalah dibulan Ramadhan, keluarkanlah zakat dan ziarahlah kerumah Allah bila-bila masa yang boleh.

Ingat bahwa setiap kamu akan dipertanggung jawabkan kepada tuhan dari segala yang kamu lakukan didunia ini, dan tidak lama lagi kamu akan mendapati diri kamu berhadapan denganNya.

Saya kini membasmikan segala adat, amalan dan juga tradisi yang ada dimasa jahiliah. Saya melepaskan hak membalas dendam darah bagi sepupu saya, Ibn Rabi'a; dan saya melepaskan faedah diatas pinjaman yang diberikan oleh bapa saudara saya, Abbas ibn Abdul Muttalib.

Saya menyeru kepada kamu semua untuk menghormati dan menghargai, nyawa dan harta sesama kamu dengan cara yang sama seperti kamu menunjukkan hormat dan sucinya hari ini. Semua yang beriman adalah bersaudara. Jika sesuatu kepunyaan yang lain adalah haram bagi yang lain untuk mengambilnya tanpa kebenaran tuannya.

Jujurlah didalam percakapan dan perbuatan, dan hendaklah jujur sesama sendiri, dan kekal bersatu selamanya.

Kamu mempunyai hak keatas kaum wanita; begitu juga kamu mempunyai tanggung jawab kepada mereka. Layanilah mereka dengan kasih sayang, kebajikan, hormat dan kecintaan.

Hamba milik kamu juga telah dijadikan oleh Allah. Janganlah berlaku zalim kepada mereka. Jika mereka bersalah ampunkanlah mereka. Berilah mereka makan apa yang kamu makan dan berikan mereka pakaian sama seperti yang kamu pakai.

Ahli keluarga saya adalah seperti bintang petunjuk. Mereka akan membawa kepada keselamatan semua yang patuh dan mengikuti mereka. Saya tinggalkan diantara kamu peninggalan yang berharga – kitab Allah (Qur’an) dan ahli dari keluarga saya. Keduanya saling memperkukuhkan dan tidak akan berpisah. Jika kamu bertentangan dengan keduanya, maka kamu akan sesat.

Dan ingat bahwa saya adalah Rasul Allah yang terakhir kepada manusia. Sesudah saya tidak  ada lagi Rasul atau pesuruh-pesuruh dari Tuhan."

Share this article :

0 komentar:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Support : Creating Website | MusrinSalila Template | Galeri Tinangkung
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2012. Galeri Tinangkung - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by MusrinSalila Template